Lorem quis bibendum auci Lorem gravida nibh vel velit auctor aliquet. Aenean sollicitudin, lorem quis bibendum auci elit consequat ipsutis sem nibh id elit. Duis sed odio sit amet nibh vulputate cursu. Ut enim ad minim veniam.

© 2016 Your Business Name!

Självmedkänsla

Bakom stress- och utmattningssyndrom ligger ofta självkritik och bristande självkänsla. Höga krav, prestationstänk och jämförelse är exempel på faktorer som skapar en stark inre som yttre stress. Självmedkänsla, att möta sig själv med respekt, tolerans och ödmjukhet är därför ett mycket effektivt sätt att angripa stressrelaterade problem vid sin kärna.

Hjärnan reagerar på självkritik på samma sätt som kritik eller skada utifrån. När vi är självkritiska drar ett ”hotsystem” igång som förbereder kroppen för kamp, flykt eller kapitulation och utsöndrar stresshormoner. När man får lära sig att använda självmedkänsla på rätt sätt aktiverar det istället trygghetshormon som leder till en stabilare självbild och en känsla av egenvärde, oavsett prestation. Våra tankar, kritiska som vänliga sätter alltså spår i våra hjärnor. På samma sätt som man måste gå till gymmet flera gånger för att bygga upp en stark kropp kan man bygga upp en stark medkänsla till sig själv genom träning. Jag kan visa dig hur.

Jag arbetar utifrån två metoder i självmedkänsla; Mindful Self-Compassion (MSC) och Compassion Focused Therapy (CFT). MSC är en evidensbaserad metod i självmedkänsla utvecklat av den amerikanska professorn och psykologen Kristin Neff samt psykologen Christopher Germer. Metoden tar avstamp i den buddhistiska psykologin och kombinerar mindfulness med självmedkänsla. CFT är utvecklat som en terapiform av den brittiske psykologen och professorn Paul Gilbert. Metoden har också fokus på medkänsla och innefattar flera delar; anknytning, affektteori, evolutionsteori och mindfulness. Både MSC och CFT erbjuder flera verkningsfulla verktyg för emotionell stabilitet.